Glutenfrit brød/boller- med eller uden rødbede

Jep! Alle tre billeder du ser der oppe er lavet med samme opskrift! Selvom de ser meget forskellige ud.

Der er så lige lidt rødbedesaft i det rødebrød, men ellers er det den samme opskrift.

Du kan vælge at bruge rødbedesaft i opskriften, og dermed bliver brødet “rødt”, og smager også lidt af rødbede. Eller du kan undværre rødbeden, og bare  lave et glutenfrit brød.

Begge valgmuligheder er super lækre!

Og hvis du fx vælger at bruge mel som kikærtemel og quinoamel så for du også proteiner med, og det gør du iøvrigt også af kernerne.

Opskriften er både til boller og brød. De har dog forskellig bagetid.

 

 

 

 

 

 

 

 

Udskriv

Glutenfrie boller/brød

Ingredienser

  • 3 dl. rødbedesaft/ eller erstat med 3 dl. vand for versionen uden rødbede.
  • 3 dl. vand
  • 1/2 dl. HUSK
  • 370 g. mel fx: 100 g. kikærtemel, 100 g. quinoamel, 100 g. boghvedemel og 70 g. havregryn
  • 1 tsk. salt
  • ca 2 dl. kerner

Sådan gør du

Sådan gør du:

  1. Bland husk, salt og vand sammen, og efter lidt tid burde blandingen "gelere" lidt (husk opsuger nemlig vandet)

  2. Derefter blandes kernerne i og til sidst melet i lidt efter lidt imens man rører rundt

  3. Form enten dejen til boller eller læg et stykke bagepapir ned i en rugbrødsform og hæld dejen deri.

  4. Boller: skal bages ved 220 grader i 25-30 min.

  5. Brød: skal bages ved 220 grader i ca. en time. OBS. altid en god ide at tjekke om brødet er klart, fx stik i det med et lille træspyd.

 

 

Normalt rugbrød vs. rødbedebrød

 

 

 

 



2 thoughts on “Glutenfrit brød/boller- med eller uden rødbede”

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *